به گزارش راهبرد معاصر؛ طی سالهای گذشته در سیاستگذاریهای کشور همواره بر مباحث توسعه خدمات بر بستر دولت هوشمند تاکید شده است.
برهمین اساس سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در راستای رسیدن به دولت هوشمند و دولت الکترونیک این سازمان در سالهای گذشته ماموریتهای متعددی در دستور کار داشته است.
حال همزمان با برگزاری بیست و ششمین دوره نمایشگاه الکامپ؛ سازمان فناوری اطلاعات به ارائه خدمات و مشاورههای لازم به دریافت کنندگان خدمات خواهد پرداخت و برای بخشهای مختلف با در نظر گرفتن کانترهای ویژه به تفکیک خدمات خود در حوزههای مختلف را ارائه خواهد کرد.
در این گزارش به ارائه توضیحی کوتاه درباره خدمات قابل ارائه در غرفه این سازمان در نمایشگاه الکامپ پرداختهایم.
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در واقع راهی برای ارائه خدمات الکترونیکی دولت به شهروندان است.
اکنون با اتصال 95 درصدی سازمانها و ارگانها به این پنجره واحد، شهروندان پس از احراز هویت در این سامانه به خدمات متعددی دسترسی خواهند داشت. این سامانه در واقع نسخه مکمل خدمات الکترونیکی کشور است که مهمترین مزیت و ارزش افزوده آن برای شهروندان، دریافت خدمات دولتی به صورت «یکپارچه»، «سریع» و «آسان» است.
سامانه "پیام ایران" مجموعهای از سامانهها است که به منظور ارتباط دوسویهی بین دولت با شهروندان و یا کسبوکارها و افراد حقوقی راهاندازی شده است. سازمان فناوری در نمایشگاه الکامپ امسال به معرفی خدمات این سامانه خواهد پرداخت که از جمله این خدمات میتوان به سامانههای کارپوشه پیام ایران، پست الکترونیکی احراز هویت شده بومی (ایمیل ملی)، سامانه پیامکی و کد دستوری #4* اشاره کرد.
از دیگر خدماتی که در نمایشگاه امسال قابل پیگیری است موارد مرتبط با پروژه پنجره واحد صدور مجوزهای کسبوکار است که در این قالب میتوان به رصد و پیگیری مجوزهای درخواست شده پرداخت یا عملکرد دستگاههای اجرایی در حوزه صدور مجوزهای کسب و کار را مورد ارزیابی قرار داد.
پایش مستمر فرآیندها و ارزیابی سیستمی عوامل مرتبط با صدور مجوزهای دستگاههای اجرایی از دیگر خدماتی است که در درگاه ملی مجوزها قابلیت بررسی دارد.
"پنجره واحد مدیریت زمین" با هدف ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات حوزه اراضی و املاک، افزایش سرعت و کیفیت ارائه خدمات به متقاضیان، کاهش جرائم و تخلفات مرتبط با زمینخواری وامکان اعمال نظاممند سیاستهای معماری و شهرسازی دولت با همکاری ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و قوه قضائیه اجرایی شده است .
این سامانه خود دارای دو زیرسامانه درگاه الکترونیکی ارتباط با متقاضیان و زیرسامانه پایش اراضی کشور است و در ماههای گذشته ارائه خدمات حوزه زمین از طریق این سامانه در 25 استان کشور فراهم شده است.
مرکز ملی تبادل اطلاعات را میتوان یکی از اصلیترین ماموریتهای ﺳﺎزﻣﺎن ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت اﯾﺮان در سالهای اخیر دانست که با ﻫﺪف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ بر بستر ﺷﺒﮑﻪ ﻣ� ﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ. این مرکز دارای دو گذرگاه تبادل اطلاعات بنام «ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ»(GSB) و «ﮔﺬرﮔﺎه عمومی ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ» (PGSB) است.
گذرگاه عمومی خدمات دولت یا PGSB همان طور که اشاره شد از بخشهای مرکز ملی تبادل اطلاعات است که با توجه به نیاز کسبوکارها به استفاده از خدمات دولتی بر بستر اینترنت راهاندازی شده است.
در سال1401، به منظور بهرهبرداری از خدمات مرکز ملی تبادل اطلاعات و گذرگاه یاد شده دو اپراتور سیتاد و نوآوران توسن(آستان) با عنوان اپراتورهای خدمترسان انتخاب و کار خود را آغاز کردند. این اپراتورها نیز در کنار سازمان فناوری اطلاعات حاضر خواهند بود تا خدمات خود را به مخاطبان ارایه کنند.
تنظیمگری و توسعه کسب و کارها و خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات از دیگر دستورکارهای سازمان فناوری اطلاعات است که در این راستا خدمات متعددی ارائه میشود که از جمله آنها میتوان تدوین نظام رتبهبندی مرکز داده و ارایه تاییدیه گواهی فنی نرم افزار اشاره کرد.
مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانهای (ماهر) بهعنوان CERT ملی و همچنین نقطه تماس ملی و بینالمللی در حوزه تهدیدات سایبری در فضای سایبری کشور فعالیت کرده و خدمات متعددی چون اطلاعرسانی و هشدار در خصوص حوادث امنیت، امداد رخدادهای سایبری در سازمانهای دولتی، ارائه خدمات مشاوره در حوزه امنیت، ارائه مجموعهای از ابزارهای خود امنیتیسنجی، طراحی و توسعه سامانههای تشخیص و شناسایی در حوزه امنیت و کشف، شناسایی و تحلیل بدافزارها ارائه میکند. که با حضور در نمایشگاه الکامپ پاسخگوی سوالات مخاطبان خواهند بود
این گزارش حاکی است، نمایشگاه الکامپ 1402 از 4 تا 7 تیر ماه در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران برگزار میشود و سازمان فناوری اطلاعات نیز در سالن خلیج فارس این نمایشگاه حضور خواهد داشت./تسنیم